lcjdn4vgr5da0cgeh9t6.jpg"QPI-Android alkalmazás Böngéssz a telefonodon bárhol, bármikor, gyorsan és egyszerűen a közeledben lévő boltok akciós ajánlatai közül!"/>

Ingyen

A radikális árképzés jövőját (talán már jelenét is)  megismerhetjük Chris Anderson forradalmian új szemléletű könyvéből, az Ingyen! az üzleti világ jövőjét vetíti elénk.

Az ingyenességre épülő üzleti modellek gyorsan elterjedtek, sikeresek, sőt egyenesen megkerülhetetlenek
a digitális gazdaságban. A 0 ár (alkalmanként még a negatív ár is fel- felbukkan a könyvben) a verseny alapvető eszköze, a profittermelés záloga a 21. század első évtizedében.

Az ingyenesség még jövedelmezőbbé teszi azt, ami fizetős. A befutott Coelho például úgy került már ki tudja hányadszorra az eladások legelejére, hogy rajongónak álcázva magát saját könyvének a Bittorentről letöltött kalóz verzióját nyilvánossá tette a honlapján. Az eladások az egekbe szöktek.

A régi ingyenesség esetében ugyanis általában a hozzájuk kapcsolt fizetős termékek támogatják az ingyenességet. Klasszikus példa a New Orleans-i kocsmákban „feltalált” ingyenebéd 1872-ből, amely eredetileg csak az italfogyasztást előmozdító eszköz volt. Az interneten ingyenesen szolgáltatók azonban – meglepő módon – általában semminek a vásárlására sem buzdítanak bennünket, és a jövőben sem kérnek semmilyen ellenszolgáltatást termékükért cserébe.

Miért ingyen?
  • Az interneten a kínálat majdnem végtelen. 
  • Egy új termék bevezetése, nem szorít ki másik terméket a polcról. Annak elérése, a továbbielérést nem korlátozza.
  • Az ingyenes tartalom értékesebbé teszi azt az eszközt amin azt elérjük.
  • Egy ingyenes termék ismertté, elismerté teszi kínálóját, így már nem sokáig kell ingyen ügyködnie.
  • Ha nem fizetünk, akkor nem veszíthetünk, ha fizetünk, akkor lehet, hogy rosszul döntünk, és lehet, hogy veszteségünk lesz.
  • Mert a kedvezőbb vásárlási lehetőség helyett is inkább azt választjuk, ami ingyen van. 
Chris Andersen megadja az ingyenesség szabályait is:

1. Ami digitális, az előbb-utóbb ingyenes lesz.
2. A termékek is szeretnének ingyenesek lenni.
3. Az ingyenességet nem lehet megállítani.
4. Az ingyenességgel lehet pénzt keresni.
5. Újra kell definiálni a piacunkat!
6. Lefelé kell kerekíteni!
7. Előbb-utóbb fel kell venni a versenyt az ingyenességgel.
8. Merjünk pazarolni! Ha valami idővel olyan olcsóvá válik, hogy nem érdemes mérni, akkor ne is mérjük!
9. Az ingyenesség más dolgokat értékesebbé tesz.
10. A bőséggel gazdálkodjunk, ne a szűkösséggel! A vállalati kultúra alapja a jövőben, a „Ne szúrd el!” helyett a „Hibázz gyorsan!” lehet, amiből tanulhatunk.

És ez nincs másként az Ingyen! esetében sem. Vélhetőleg az sem véletlen, hogy Chris Anderson könyve is jogi következmények nélkül, ingyenesen letölthető az író holnapjáról.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése