Az ingyenességre épülő üzleti modellek gyorsan elterjedtek, sikeresek, sőt egyenesen megkerülhetetlenek
a digitális gazdaságban. A 0 ár (alkalmanként még a negatív ár is fel- felbukkan a könyvben) a verseny alapvető eszköze, a profittermelés záloga a 21. század első évtizedében.
Az ingyenesség még jövedelmezőbbé teszi azt, ami fizetős. A befutott Coelho például úgy került már ki tudja hányadszorra az eladások legelejére, hogy rajongónak álcázva magát saját könyvének a Bittorentről letöltött kalóz verzióját nyilvánossá tette a honlapján. Az eladások az egekbe szöktek.
A régi ingyenesség esetében ugyanis általában a hozzájuk kapcsolt fizetős termékek támogatják az ingyenességet. Klasszikus példa a New Orleans-i kocsmákban „feltalált” ingyenebéd 1872-ből, amely eredetileg csak az italfogyasztást előmozdító eszköz volt. Az interneten ingyenesen szolgáltatók azonban – meglepő módon – általában semminek a vásárlására sem buzdítanak bennünket, és a jövőben sem kérnek semmilyen ellenszolgáltatást termékükért cserébe.
Miért ingyen?
- Az interneten a kínálat majdnem végtelen.
- Egy új termék bevezetése, nem szorít ki másik terméket a polcról. Annak elérése, a továbbielérést nem korlátozza.
- Az ingyenes tartalom értékesebbé teszi azt az eszközt amin azt elérjük.
- Egy ingyenes termék ismertté, elismerté teszi kínálóját, így már nem sokáig kell ingyen ügyködnie.
- Ha nem fizetünk, akkor nem veszíthetünk, ha fizetünk, akkor lehet, hogy rosszul döntünk, és lehet, hogy veszteségünk lesz.
- Mert a kedvezőbb vásárlási lehetőség helyett is inkább azt választjuk, ami ingyen van.
1. Ami digitális, az előbb-utóbb ingyenes lesz.
2. A termékek is szeretnének ingyenesek lenni.
3. Az ingyenességet nem lehet megállítani.
4. Az ingyenességgel lehet pénzt keresni.
5. Újra kell definiálni a piacunkat!
6. Lefelé kell kerekíteni!
7. Előbb-utóbb fel kell venni a versenyt az ingyenességgel.
8. Merjünk pazarolni! Ha valami idővel olyan olcsóvá válik, hogy nem érdemes mérni, akkor ne is mérjük!
9. Az ingyenesség más dolgokat értékesebbé tesz.
10. A bőséggel gazdálkodjunk, ne a szűkösséggel! A vállalati kultúra alapja a jövőben, a „Ne szúrd el!” helyett a „Hibázz gyorsan!” lehet, amiből tanulhatunk.
És ez nincs másként az Ingyen! esetében sem. Vélhetőleg az sem véletlen, hogy Chris Anderson könyve is jogi következmények nélkül, ingyenesen letölthető az író holnapjáról.