Kik olvasnak szívesen Magyarországon?

A Kutatócentrum közzétette felmérését arról, hogy kik olvasnak szívesen (és mit) Magyarországon. A kutatásból kiderült, hogy a nők és az idősebb korosztály képviselői vesznek inkább könyvet a kezükbe, és az olvasnivaló kiválasztásában a téma és szerző mellett a kedvező ár is fontos szerepet játszik.

Az összes válaszadót vizsgálva elsősorban a téma és a szerző voltak a legfontosabb szempontok a legutóbb vásárolt könyv kiválasztásakor, de a kedvező ár itt is a harmadik helyre került. A kutatás alapján ugyanis valójában szeretünk olvasni: a hölgyeknek közel 95 százaléka legalább alkalmanként meg szokta lepni magát egy jó kis olvasnivalóval, és még a kevesebbet olvasó férfiaknál is 82 százalék ez az arány. A nők számára könyvválasztáskor mások ajánlása is fontos: az ismerőseik, családtagjaik véleményére 13 százalékuk ad, a hírességek ajánlása ugyanakkor mindössze 2 százalékuk döntésében játszott szerepet.
Az olvasni szeretők körében a sikerkönyvek után a szépirodalmi művek, valamint a történelmi, életrajzi leírások a legnépszerűbbek. Míg bestsellereket a megkérdezettek 60 százaléka vesz szívesen a kezébe, addig szépirodalmi és történelmi köteteket már csak körülbelül feleannyian.
A férfiak és a nők ízlése a könyvek terén igen eltérő. Bár mindkét nem képviselőinek körében a sikerregények a legnépszerűbbek, a nőknél sokkal nagyobb a műfaj népszerűsége (74%, illetve 46%).
Az erősebbik nemnél a történelmi témájú könyvek foglalják el a dobogó második fokát, megelőzve a szépirodalmi műveket. Ezzel szemben a hölgyeknél a történelmi művek csak a toplista ötödik helyére szorulnak, a szépirodalom mellett az életmód/egészség/otthon és gasztronómia műfajok is megelőzik azt. A férfiak a nőkhöz képest szívesebben olvasnak sportról, míg az ezotériával foglalkozó könyvek nem meglepő módon a nők körében népszerűbbek.


A cikk adatai a KutatóCentrum és a Bookon.hu közös kutatásának eredményein alapulnak, mely 2013. július 16. és 23. között online adatfelvétellel zajlott. A felmérésben 1000-en vettek részt, a minta életkor és nem tekintetében reprezentálja a 18-64 éves, legalább hetente internetező magyar lakosságot.